محل تبلیغات شما

بارورسازی پارک های علم وفناوریباهدف تعمیق نگرش ارتباط صنعت و دانشگاه و رونق تولید در کشور  

                                                                                                ( قسمت دوم )


     

در بررسی ماهیتشکل گیری و اقدامات صورت پذیرفته در 45 پارک علم وفناوری موجود درکشور ؛ این مهمقابل درک است که علاوه بر موفقیت های حاصله از اقدامات پارک های مورد نظر , بهره برداری از شیوه ای جدید (ایده  بارورسازی پارک های مورد نظر ) می تواند علاوه بر موفقیت های حاصله در پارک های مزبور موجبات تعالی و ارتقای عملکرد پارک های مورد نظر را به گونه ای بیش از پیش فراهم آورد. رویکردی که می تواند محصولی تلفیقی از بررسی و ارزیابی توانمندی های موجود پارک ها و دانش انطباقی  توانمندسازی مجموعه های مشابه پارک ها در کشورهای توسعه یافته باشد. در برنامه بارورسازی پارک های علم وفناوری به عنوان یکی از اهداف می توان به بومی سازی برخی موفقیت های مشاهده شده در پارک های علم و فناوری در کشورهای توسعه یافته اشاره کرد. رویکردی که توانسته است فاصله بین مجموعه های صنعتی , مراکز پژوهشی و دانشگاهی  را کاهش داده و موجبات کاربردی سازی علوم نظری ارائه شده را در دامنه تحقیق مجموعه های صنعتی فراهم آورد. 


برخی ظرفیت های موجود در برنامه بارورسازیپارک های علم وفناوری :


1)    -برنامه ریزی توسعه مهارت های آموزشی فراگیران (فارغالتحصیلان دانشگاهی و سایر نخبگان علمی و عملی کشور) در آشنائی با شیوه های جدیدفعالیت اقتصادی درکشور .

2)     - برنامه ریزی و توسعه کیفیت محصولات و خدمات تولید شدهدرمجموعه های صنعتی و خدماتی کشور با رویکرد بهره برداری از شیوه های نوین حلمسئله .

3)        -برنامه ریزی و توسعه اشتغال (کارآفرینی ) در دوشکل اقتصادصنعتی و کسب و کار نوپا (استارت آپ ) .

4)      -برنامه ریزی وتوسعه ظرفیت های مالی تولید ثروت در اقتصاد کلان از محل افزایش سطح عرضه ؛ فروش وصادرات محصولات تولید داخل در کشور .

         - وسایر ظرفیت ها که از محل اجرای برنامه بارورسازی پارک ها می تواند به عنوان سایرامتیازات اجرای این برنامه در یک گستره بزرگ برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه با استفاده از ابزار پارک های علم وفناوری مورد توجه قرار گیرد. 


طراح و ایدهپرداز برنامه بارورسازی پارک های علم وفناوری ( آقای محسن لاسمی ) اعتقاد دارد که این برنامه را میتوان در سه بخش آموزش , پژوهش و اجرا به شکل کاملا نظام یافته مورد بررسی  قرارداد : 


-آموزش و فرهنگ سازی : 


در بخشاول که با ویژگی آموزش و فرهنگ سازی مورد توجه محقق و ایده پرداز این برنامه قرارگرفته است . اعتقاد براین است که در برنامه بارورسازی ؛ پارک های علم وفناوری میتوانند در قالب بهره برداری از شیوه ای نوین برنامه های آموزشی خود را به گونه ایهدفمند بر روی توسعه مهارت های فردی فراگیران متمرکز نمایند . به شیوه ای کهازبرقراری ارتباط بین دانشگاه ها و پارک های علم وفناوری با برگزاری دوره هایآموزشی تخصصی برنامه ریزی و توسعه مهارت های فردی می توان موجبات افزایش میزانآگاهی و شناخت فراگیران را با شیوه های کاربردی سازی علوم و چگونگی نحوه ارائهایده و بهره برداری از آن در اجرا با تمرکز بر مسائل و مشکلات موجود در واحدهایصنعتی و خدماتی  فراهم آورد . شیوه ای که در کشور ژاپن به شکل کاربردی تجربه شدهاست و پس از گذشت سالیان متمادی از اجرا و رفع نواقص آن در حال حاضر توانسته است به یک فرهنگ غنی برقراری ارتباط بین مجموعه های صنعتی و مجموعه های معتبر پژوهشی و دانشگاهی تبدیل گردد . 


تجربه ای مفیدکه ضمن ارتقای سطح کیفیت آموزش های برگزار شده در مراکز آموزش عالی توانسته است موجبات توسعه ؛تعمیق  و ترویج فرهنگ بهره برداری از شیوههای نوین حل مسئله را در بین مخاطبان خود فراهم آورد. برای این مهم کاهش فاصله بینپارک های علم وفناوری و دانشگاه ها از بعد مسافت از جمله عواملی بوده  است که ژاپنی ها به عنوان یک دستاورد مهم پرداخته اند و این مهم را به عنوان یک مزیت همواره مورد توجه قرار داده اند. 


با بررسیاقدامات صورت پذیرفته درکشورهای توسعه یافته ؛ بهره برداری از ظرفیت های موجوددرپارک های علم وفناوری زمانی می تواند بیشترین تاثیر خود را به منصه ظهور گذاردکه فاصله پارک های مورد نظر با دانشگاه ها به میزان قابل توجهی کاهش یابد . اینفاصله از تعریف پروژه ها , دوره های آموزشی , برگزاری جلسات اتاق های فکر برنامهریزی راهبردی گرفته تا کاهش بعد مسافت بین پارک ها و دانشگاه ها که از ارزش واهمیت بالایی برای برقراری ارتباط هرچه بیشتر پارک ها و دانشگاه ها برخوردار است . 


از دیدگاه ایدهپرداز برنامه بارورسازی پارک ها که با تمرکز بر بهره برداری از کلینیک های حلمسئله در مرحله آماده سازی و تکمیل جدیدترین اثر خود با همین عنوان می باشد . پارکهای علم و فناوری بهترین مکان برای برنامه ریزی و توسعه افکار بهبود به شیوه حلمسئله برای کشور می باشند. به گونه ای که پارک های مورد نظر از یک سو در برقراریارتباط با دانشگاه ها می توانند ضمن بهره برداری از جدیدترین شیوه های آموزش ,پژوهش و امکان سنجی اجرای برنامه های بهبود خدمات مناسبی را درمسیر حل مسائل وچالش های موجود به مجموعه های صنعتی و خدماتی کشور ارائه دهند . واز سوی دیگر باافزایش میزان توانمندی های فردی فراگیران با برگزاری دوره های آموزشی مهارت محورمی توانند از ظرفیت های بالای خود جهت توسعه مهارت های فردی فارغ التحصیلاندانشگاهی استفاده نمایند. رویکردی که دارای نتایجی ارزشمند به صورت دوسویه در  حوزه های ایجاداشتغال و کاهش سطح مغایرت ها در مجموعه های صنعتی میباشد. 


ایجاد اشتغال بهواسطه افزایش سطح مهارت های فردی فارغ التحصیلان به سبب حضور در جلسات برنامه ریزی و توسعه تفکر راهبردی پیرامون حل مسائل و مشکلات موجود در واحدهایصنعتی که می تواند در شکل گیری دانش اصلاح و توسعه آن برای اعضای اتاق های فکر برنامه ریزی راهبردی دارای آثار وتجربیاتی ارزشمند باشد. و در دامنه افزایش سطح مهارت های فردی فارغ التحصیلان دانشگاهی  برای حضور در بازار کار دارای نتایجی ارزشمند از اجرای یک فعالیت مشابه کارآموزی باشد, و از سویی دیگر کاهش سطح مغایرت ها در مجموعه های صنعتی و خدماتی که می تواند با گسترش دامنه عملکرد مجموعه های مزبور موجبات توسعه خطوط و تجهیز امکانات با استفاده از تکنولوژی های جدید را فراهم آورد . تکنولوژی جدید که محصول دانش جمعی اعضای اتاق های فکر در پژوهش هاو تحقیق درعملیات جهت مواجهه  با چالش ها و برنامه ریزی انجام اقدامات اصلاحی می باشد . اقداماتی که دانش آن را در مسیر تحقیق بر فن آوری های جدید و عرضه آثار آن  را دراتاق های فکر کسب نموده اند.  

از جمله امتیازات این مهم  در مجموعه های صنعتی می توان به موضوع کاهش سطح مغایرت ها در مجموعه های مزبور اشاره کرد. رویکردی که به دلیل تمرکز پارک های علم وفناوری بر مسائل موجود به جهتبرنامه ریزی و انجام اقدامات اصلاحی از ارزش و اهمیت بالایی برای مجموعه های مورد نظر برخوردار می باشد. 


 - پژوهش : 


با بررسی اقدامات صورت پذیرفته در پارک های علم وفناوری در کشورهای توسعهیافته می توان دامنه پژوهش های کاربردی را در دو حوزه اصلی متمرکز کرد. حوزه اول :دراین حوزه پژوهش ها متمرکز بر شناسائی نقاط قوت و قابل بهبود عملکرد در مجموعههای صنعتی و خدماتی پیرامون عارضه یابی , آسیب شناسی و برنامه ریزی بهبود بااستفاده از ایده های نوآورانه می باشد . و در حوزه دوم : پژوهش ها متمرکز بر آخریندستاوردهای مشاهده شده در سطح مراکز معتبر با رویکرد کاربردی سازی و بهره برداریاز نسخه بومی شده پژوهش در مجموعه های صنعتی و خدماتی کشور می باشد. پژوهش هایی که محصول تحقیق بر عملیات صورت پذیرفته در مجموعه های صنعتی توسط نخبگان دانشگاهی و خبرگان عملی موجود در حوزه های صنعتی بوده و آثار آن در اتاق های فکر برنامه ریزی اقدامات اصلاحی در قالب تبادل دانش بین مجموعه های دانشگاهی و صنعت مبادله می شود . مبادله ای با سود و منفعت بالا برای مجموعه های دانشگاهی به جهت بازنگری در شیوه های ترسیم الگو و آموزش و منفعتی ارزشمند برای مجموعه های صنعتی به واسطه عبور از چالش های پیش رو که منجر به کاهش هزینه ها در قیمت تمام شده و ارتقای کیفیت محصولات (افزایش میزان بهره وری عملکرد ) در مجموعه های صنعتی می شود. با بررسی نقش پارک های علم وفناوری در کشورهای توسعه یافته می توان این گونه خطاب نمود که پارک های علم وفناوری در کشور به عنوان مهد تبادل دانش بین مجموعه ای از جمله مجموعه های فوق العاده تاثیر گذار در بهبود وضعیت اقتصادی به ویژه در مجموعه های صنعتی بوده اند. 


براساس ایده هایمطرح شده از سوی ایده پرداز برنامه بارورسازی پارک های علم و فناوری ؛ برای توسعهپژوهش های کاربردی در پارک های مورد نظر می توان این نظریه راقائل شد که پژوهش درپارک های علم و فناوری می باید متضمن درک مسائل و مشکلات موجود درواحدهای صنعتی وخدماتی و موجب کاهش فاصله اقدامات با استانداردهای اجرائی مورد نظر باشد.


در شکل دوم کهپارک های علم وفناوری در حمایت از کسب و کار نوپا (استارت آپ) فعال می باشند .پژوهش دارای نقشی بنیادین در اجرای برنامه های مورد نظر توسط فعالان اقتصادی دراینحوزه می باشد. رویکردی که بیان از بهره برداری از شیوه های مناسب تحقیق حول محورنیازمندی های موجود در ارکان اقتصادی جامعه به جهت طراحی شیوه نوین ارائه خدمتتوسط استارت آپ دارد. 


از دیدگاه ایدهپرداز برنامه بارورسازی پارک های علم وفناوری برگزاری دوره های آموزشی پژوهش محوربرای آشنائی با شیوه های تحقیق در بازار ؛ آشنائی با طراحی و ترسیم الگوی تولیدثروت وگردش سرمایه در چرخه نقدینگی استارت آپ ؛ آشنائی با طراحی و ترسیم الگویتوسعه اشتغال به اشکالی که خدمت را درگیر سه حوزه مستقیم , نیمه مستقیم وغیرمستقیم در تولید خدمت می کندو از جمله محورهایی است که قبل از شروعفعالیت های استارت آپی می باید مورد توجه قرار گیرد.


وبسیاری عواملدیگر که در فرآیند به روز رسانی و توسعه فعالیت های پژوهشی درپارک های علم وفناوریبا هدف ارتقای کیفیت برنامه های آموزشی در دانشگاه ها و حل مسائل موجود در مجموعههای صنعتی و خدماتی مور توجه قرار گیرد. 


-اجرا : 


از جملهمحورهایی که درحمایت از ایجاد اشتغال در بخش صنعت , معدن و تجارت می تواند موردتوجه قرار گیرد ؛ می توان به موضوع بارورسازی پارک های علم وفناوری با هدف ایجادنقش و توسعه مشارکت در این رابطه پرداخت. رویکردی که به واسطه آن کلیه ایدهپردازان برنامه های بهبود که نیازمند برقراری ارتباط با سرمایه گذاران جهت کاربردیسازی ایده ها (مالکیت فکری) در دو شکل استارت آپی و یا متمرکز صنعتی می باشند ضمنبرقراری ارتباط با پارک های علم وفناوری و حضور در جلسات برنامه ریزی راهبردی میتوانند ضمن طرح موضوعات و ایده های خود در جلسات توسعه مشارکت های پارک قرار گیرند. جلساتی که درآنایده پرداز با رویکرد کاربردی سازی طرح خود به معرفی امتیازات ناشی از اجرای طرحبه جهت توجیه اقتصادی طرح برای سرمایه گذاران می پردازد , و از این مسیر ضمن توضیح موضوع توجیه اقتصادی طرح سعی بر کسب منابع مورد نیاز جهت اجرای طرح از سوی سرمایهگذاران (صندوق های سرمایه گذاری و) دارد. رویکردی که ضمن فعال سازی حوزه هایاقتصادی کشور از ظرفیت های مناسب برای تولید ثروت و هدایت سرمایه به سوی فعالیتهای مولد اقتصادی با بازدهی مناسب نیز برخوردار است.


از دیدگاه طراحبرنامه بارورسازی پارک های علم وفناوری ؛ اقتصاد ایران علیرغم مواجهه با مسائل ومشکلات موجود در مقطع کنونی ؛ از جمله اقتصادهایی است که با وجود ظرفیت های فراواندر حوزه منابع و استعدادهای موجود در جغرافیای اقتصادی خود می تواند با یک برنامهریزی مناسب از شرایط سخت عبور کند و به چشم اندازی روشن در آینده توجه کند. چشم اندازی که نیازمند مطالعه ؛ پژوهش و تمرکز برشیوه های مناسب بهره برداری از منابع و ظرفیت ها می باشد. در این مسیر با توجه بهنکات اشاره شده دربالا می توان موضوع بارورسازی پارک های علم وفناوری را به عنوانیکی از ظرفیت های  موجود در برنامه پویایی اقتصاد معرفی نمود . ظرفیتی که علاوه بر نقش تاثیرگذار خود بر عبور دانشگاه ها از مبانی نظری و ورود به محافل صنعتی و توسعه ارتباطات صنعت و دانشگاه , از توانائی توسعه و تعمیق ارتباطات بین صنعت و دانشگاه با هدف رونق کسب و کار به ویژه رونق تولید نیز برخوردار است. 


در پایان بابررسی ظرفیت های موجود درپارک های علم وفناوری کشور از دیدگاه ایده پرداز برنامهبارورسازی پارک های مورد نظر می توان این گونه برداشت نمودکه با توجه به استعداد وظرفیت های بالای کشور در حوزه منابع , معادن و. با استفاده از شیوه ای مناسبنه تنها می توان موجبات ارتقای سطح دانش و مهارت های فردی فارغ التحصیلان دانشگاهیرا با استفاده از شیوه مورد نظر فراهم آورد ؛ بلکه با بهره برداری از الگوی فوق (بارورسازی پارک های علم وفناوری) که  بر توانمندسازی مجموعه های صنعتی و خدماتی کشور به شیوه حل مسئله توسط عناصر دانشگاهی همراه با نخبگان صنعتی تاکید دارد می توان به آینده اجرای این برنامه امید داشته و به عنوان یکی از ابزارهای مورد نظر در برنامه برون رفت مجموعه های صنعتی و خدماتی  کشوراز چالش های پیش رو توجه کرد. رویکردی که بر افزایش سطح تبادل دانش برنامه ریزی و اجرای اقدامات اصلاحی در قالب مبادله دانش بین مجموعه های دانشگاهی و صنعتی کشور در محلی که برای تبادل این دانش آماده شده است (پارک های علم وفناوری) تاکید بسیار دارد, و تجربه اجرای آن در کشورهای توسعه یافته تاکنون توانسته است آثار و نتایج ارزشمندی را از خود به منصه ظهور گذارد. 

با بررسی اقدامات صورت پذیرفته در پارک های علم وفناوری در کشورهای توسعه یافته این مهم قابل درک است که پارک های مورد نظر محل برگزاری جلسات تبادل دانش ؛ معرفی ظرفیت ها , برگزاری جلسات پژوهش محور حول قابلیت ها , برگزاری جلسات اتاق های فکر برنامه ریزی راهبردی در مسیر حل مسائل و. سایر محورهایی می باشد که می تواند روابط موجود بین صنعت و دانشگاه را مدیریت کند. روابطی که با کاهش فاصله دانشگاه ها با پارک های علم وفناوری از یک سو و افزایش مبادله دانش بین مجموعه های صنعتی با پارک های علم وفناوری از سوی دیگر از جمله محورهایی است که به آن توجه بسیار شده است. 



اقتصاد ایران:ظرفیت ها ، الگو وبرنامه توسعه توانمندی های کشور « توانمندسازی اقتصاد ایران در بیست گام » بخش دوم)

اقتصاد ایران ظرفیت ها ، الگو وبرنامه توسعه توانمندی های کشور « توانمندسازی اقتصاد ایران در بیست گام » بخش اول

بارورسازی پارک های علم وفناوری با بهره برداری ابزاری از کلینیک های حل مسئله

های ,  ,پارک ,برنامه ,علم ,ها ,    ,پارک های ,های علم ,علم وفناوری ,مجموعه های ,کشورهای توسعه یافته ,پرداز برنامه بارورسازی ,ایده پرداز برنامه ,فارغ التحصیلان دانشگاهی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

borcentneto اللهم عجل لولیک الفرج بحق زینب کبری سلام الله علیها صنعت برق بیوثاوار Power Industy BiotSavart Lady Bug-cat noir Frank's notes fasreuknotin اس ام اس عاشقانه خبری تفریحی Vivian's blog ..Me is typing