محل تبلیغات شما
تبادل دانش پژوهشگر ایرانی با پژوهشگران ارشد حوزه طراحی کلینیک حل مسئله درکشورهای ژاپن و آلمان  

همان گونه که در گذشته به آن اشاره شد دانشنوین طراحی و ایجاد کلینیک حل مسئله در سازمان ، دانشی است که بر پایه نیازمندیهای سازمان به جهت مقابله با چالش ها و مسائل (مغایرت ) مشاهده شده درسازمان شکلمی گیرد. دانشی که بر بهره برداری از یک ابزار نظام مند سازمانی در مسیر شناسائی ،عارضه یابی و طراحی اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه بهبود در مواجهه با مغایرت ها درسازمان تاکید دارد.  رویکردی که از جملهنیازمندی های اولیه آن دستیابی به دانش طراحی و ترسیم الگویی مناسب برای استخراجاطلاعات از حوزه های مختلف فعالیت درقالب ایجاد یک سیستم داده کاوی به جهت شناسائیفرصت ها و تهدیدهای موجود درسازمان می باشد . کلینیک حل مسئله در سازمان از جملهابزارهائی است که با بهره برداری از یک ساختار شکلی منسجم ضمن آماده سازی ارکانتخصصی خود  برای شناسائی عارضه ها و بررسیعوامل تاثیرگذار درشکل گیری آن ، نسبت به طرح موضوع مغایرت در اتاق های فکر تخصصیبرنامه ریزی بهبود به جهت آشنائی با عارضه و طرح موضوعی راهکارها توسط اعضای شرکتکننده در اتاق های فکر اقدام می نماید.


با بررسی محورهای مورد اشاره در ساختارشکلی کلینیک حل مسئله ، همان گونه که درگذشته به آن اشاره شد این ساختار چندوجهیدر شکلی هرمی در طراحی الگو از پیچیدگی هایخاص خود برخوردار می باشد. رویکردی که بر ضرورت بهره برداری از اامات پیش نیازیدرطراحی ساختار توجه دارد و به روابط موجود بین ارکان اصلی کلینیک به شکلی ماتریسیمی پردازد . ماتریسی که بر ضرورت برقراری ارتباط بین اتاق های فکر تخصصی وآزمایشگاه های تولید نمونه مهندسی ایده و .سایر ارکان اصلی کلینیک تمرکز داردو از جمله مواردی است که طراح الگو به ویژه در بومی سازی نسخه کاربردی آن در یکسازمان می باید به آن توجه کند.


 از جمله آثاری که درکشور به شیوه ای تخصصی به طراحیالگو و چگونگی نحوه پیاده سازی کلینیک حل مسئله در سازمان به شیوه ای علمی وروزآمد می پردازد می توان به مجموعه ای اشاره کرد که پژوهشگر ایرانی  به عنوان جدیدترین اثر خود دردست تالیف دارد.مجموعه ای که به شیوه ای جدید و تخصصی به چگونگی نحوه طراحی ، ایجاد و بهره برداریاز کلینیک حل مسئله درسازمان می پردازد. 


برهمین اساس با توجه به استقبال برخی مراکز معتبرآموزشیو پژوهشی در خارج از کشوراز آثار به اختصار ترجمه شده پژوهشگر ایرانی که درقالبشرکت در نمایشگاه های بین المللی کتاب ، طرح موضوعی مقالات و . در اختیار اینمجموعه ها قرار گرفته است . دراین مرحله که با توجه به یافته های این پژوهشگر ، مجموعهطراحی و ایجاد کلینیک حل مسئله درسازمان به عنوان جدیدترین اثر ایشان مراحل نهاییآماده سازی خود را پشت سرمی گذارد. ایشان قصد دارد تا با تبادل نظر (دانش ) باطراحان کلینیک حل مسئله در مجموعه های معتبر پژوهشی در کشورهای آلمان و ژاپن بهآخرین یافته های خود دراین زمینه بپردازد . رویکردی که به شیوه مرسوم آن محقق باپرداختن به یافته های خود به گونه ای محدود و اشاره به دستاوردهای آن به تبادلدانش با افراد (محققینی ) می پردازد که این دانش را به شیوه ای کاربردی تجربهنموده اند و با بررسی یافته های این محقق ، آراء و نظرات خود را پیرامون نتایجتحقیق و روائی و اعتبار آن در مقایسه با استانداردهای مورد نظر دراین رابطه اعلاممی کنند.


ایشان با اشاره به ضرورت این تحقیق و دستاوردهایحاصله از آن در مسیر توسعه دانش بشری که بر بهره برداری از شیوه های مناسب روشتحقیق دراین زمینه تاکید دارد ، ضمن پرداختن به ابزارهای بکار گرفته شده در حوزهتحقیق با ایجاد تصویری مناسب از کلینیک در یک سازمان فرضی به تشریح محورهای موردنظر درترسیم ساختار شکلی کلینیک و زیرساختارهای تخصصی آن با محوریت تامین اهداف وبرنامه های مشخص شده در طراحی این الگو می پردازد . رویکردی که بر اهداف و ایده آلهای ( تصویر ذهنی ) محقق در دستیابی به آثاری تاکید دارد که از جمله اهداف مشخصشده در بهره برداری از یک کلینیک حل مسئله درسازمان فرضی می باشد.


در همین رابطه به منظور آشنائی با شیوه تحقیق وابزارهای بکار گرفته شده دراین زمینه ، پژوهشگر ایرانی در بخشی از نامه تخصصی خودضمن پرداختن به روش تحقیق و ابزارهای مورد بهره برداری در یک محیط فرضی به عواملیمی پردازد که از جمله عوامل تاثیرگذار در آماده سازی زمینه های لازم برای انجاماین تحقیق می باشد. عواملی که ضمن تمرکز بر نوآوری های مشاهده شده در اجرای برنامه، بر بهره برداری از مراجع معتبر وروزآمد علمی در کشورهای توسعه یافته دراین زمینهبه عنوان بخشی از مراجع مطالعاتی تمرکز دارد.


 نوآوری هایی که بیان از بهره برداری از چند ابزارتوانمندساز سازمانی به صورت ترکیبی در تحقیقی دارد که مدت پنج سال از بهترین لحظاتعمر محقق را به خود اختصاص داده است و پیرامون آن محقق به نتایجی دست یافته است کهدرجایگاه تبادل دانش با مراجع معتبر پژوهشی قرار گرفته است.جایگاهی ارزشمند کهعلاوه بر تامین نیازهای یک الگوی کاربردی درمقایسه با دو الگوی طراحی شده درکشورهای آلمان و ژاپن بیان از نوآوری هایی دارد که می تواند توجه اندیشمندان ومحققین این حوزه را به خود جلب کند.  

 

با توجه به نوآوری های مشاهده شده در این الگو(نسخه ایرانی طراحی وایجاد کلینیک حل مسئله ) که دلالت بر بهره برداری از ابزارهایپیش نیازی جدید با ظرفیت توسعه در ترسیم الگو دارد . به نظر می رسد در صورت صحهگذاری و تصویب این الگو توسط مراجع معتبر پژوهشی در کشورهای آلمان و ژاپن که ازجمله پیشتازان دانش طراحی الگو وبهره برداری از این ابزار توانمندسازی سازمان میباشند، این الگو در مقایسه با دو نسخه قبلی ارائه شده توسط این کشورها در جایگاهیمناسب از طراحی ، ایجاد و بهره برداری از کلینیک های حل مسئله قرار گیرد . رویکردیکه بیان از موفقیت این الگو در ثبت دانشی دارد که درمقایسه با نسخه های قبلی خود دراین زمینه متمایز است.  


از جمله وجوه تمایز کلینیک حل مسئله در طراحی الگوتوسط پژوهشگر ایرانی در مقایسه با دو نسخه عملیاتی شده در کشورهای آلمان و ژاپن میتوان به تمرکز این الگو بر برخی نوآوری ها در طراحی چرخه اجرا اشاره کرد. رویکردیکه بر بهره برداری از ابزارهایی توجه دارد که ضمن توسعه دامنه انتشار دانش استخراجشده از کلینیک به شیوه بهره برداری از هوش مصنوعی در سازمان از ظرفیت های لازمبرای تامین اطلاعات پیش نیازی در حوزه های برنامه ریزی و توسعه دانش سازمانی ومهندسی ابداعات به صورت کاملا منعطف برخوردار می باشد.

  

ظرفیتی که با افزایش دامنه تغییرات و سطح انعطافکلینیک در داده کاوی و تجزیه وتحلیل اطلاعات استخراج شده از آنالیز نقاط قوت وقابل بهبود عملکرد در سازمان بهره بردار از کلینیک به شیوه ای جدید می تواند طیفبزرگی از مجموعه های سازمان را درمسیر انتشار دانش استخراج شده از کلینیک حل مسئلهقرار دهد.


تمایزی از جنس طراحی الگو بر اساس تعریف کاربرد وبهره برداری از یک ابزار پیش نیازی قدرتمند که از یک نسخه ترکیبی از چند ابزارجدید توانمندسازی سازمانی در طراحی ساختارشکلی کلینیک بهره می برد، و آن را از نظرخروجی ها در جایگاهی مناسب در مقایسه با سایر الگوهای ترسیم شده دراین رابطه قرارمی دهد.


برهمین اساس امید آن می رود که با تبادل دانشپژوهشگر ایرانی با پژوهشگران ارشد حوزه طراحی کلینیک حل مسئله در کشورهای ژاپن وآلمان بتوان ضمن معرفی الگوی جدید ودریافت آراء و نظرات این مجموعه ها در رابطه بامعرفی این الگو به عنوان یک دستاورد جدید درحوزه پژوهش های کاربردی اقدام نمود.


دستاوردی که علاوه بر کسب جایگاهی ارزشمند در معرفییک محصول تحقیقاتی دانش محور در کشور ، از ظرفیت های لازم برای بومی سازی نسخهکاربردی در کلیه مجموعه های صنعتی و خدماتی کشور با هدف توسعه توانمندی هایسازمانی این مجموعه ها برخوردار است و می تواند منشا تغییرات بسیار با هدف برنامهریزی و مدیریت تحول در مجموعه های مزبور باشد.  


   


اقتصاد ایران:ظرفیت ها ، الگو وبرنامه توسعه توانمندی های کشور « توانمندسازی اقتصاد ایران در بیست گام » بخش دوم)

اقتصاد ایران ظرفیت ها ، الگو وبرنامه توسعه توانمندی های کشور « توانمندسازی اقتصاد ایران در بیست گام » بخش اول

بارورسازی پارک های علم وفناوری با بهره برداری ابزاری از کلینیک های حل مسئله

های ,کلینیک ,طراحی ,بهره ,حل ,مسئله ,حل مسئله ,برداری از ,بهره برداری ,کلینیک حل ,در کشورهای ,دانش پژوهشگر ایرانی ,حوزه طراحی کلینیک ,مراجع معتبر پژوهشی

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

گـل آبـی بیتوته rhomsubucge leftopepfa چت روم کافه گپ/اسیره چت/عسل چت/ناز چت/پرشین چت/گلشن چت/باران چت forthvaldira *-* hina_web *-* مشاوره تحصیلی وبلاگ نمایندگی دهخدا ادبستان